Publisert: 4. aug. 2024

Møt oss i Arendal

Pelagisk Forening deltar også i år på Arendalsuka med snøkrabbebåten Vestland Arctic.

Havvind, havbunnsmineraler, sjømatfest og hval - vi håper å se deg om bord under Arendalsuka. Fiskeriminister, stortingsrepresentanter, forskere og fiskere og andre representanter kommer til debatt.

Mandag 12. august: Havvind - kan man få til sameksistens med fiskerinæringen?

12-12:30 blir det havvinddebatt på Vestland Arctic. Kan vi få til sameksistens mellom fiskeri og havvind? Det skal vi prøve å få litt mer svar på i en debatt mellom stortingsrepresentant fra Høyre Ove Trellevik, Geir Lasse Taranger fra Havforskningsinstiuttet og styreleder i Pelagisk Forening og fisker Kristian Sandtorv. Debatten ledes av Mia Høgi fra Pelagisk Forening.

Etter debatten blir det mulighet for omvisning ombord på snøkrabbebåten.

Tirsdag 13. august: Havbunnsmineraler- vet vi hva vi gjør?

13:30-14:10 blir det samtale om havbunnsmineraler på Vestland Arctic. Et flertall på Stortinget har åpnet store havområder for en ny og ukjent næring etter sterk motstand fra en både miljøsiden og fiskerinæring. Debatten ledes av Fiskeribaldets Kjersti Sandvik, og debattantene er stortingsrepresentant fra Høyre Olve Grotle, Gina Gylver fra WWF og Mia Høgi fra Pelagisk Forening.

Etter debatten blir det mulighet for omvisning ombord på snøkrabbebåten.

Onsdag 14. august: Debatt og sjømatfest

17:00-20:00 Vi gjentar suksessen fra i fjor! Det blir debatt og sjømatfest ombord Vestland Arctic. Politikere og næringen blir utfordret på hvordan sjømaten kan ta større plass både på mat- og klimakartet? Fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss, styreleder i Pelagisk Forening og fisker Kristian Sandtorv og stortingsrepresentant fra FrP Bengt-Rune Strifeldt  deltar i debatten som ledes av Øystein Hage fra Fiskeribladet. Debatten starter 17:30.

Det blir det smaksprøver av sjømat og salg av drikke om bord. Sildeambassadør Alex Rosénkommer etter debatten både for underholdning og for snakke om sjømatens fortreffeligheter. Dette vil du få med deg!

Torsdag 15. august: Hval- en ressurs eller en plage?

12-12:30 blir det debatt om et viktig tema for fiskerinæringen: hval og forvaltning. Vi skal dykke ned i dette temaet i en samtale mellom fisker og forsker om forvaltning av hval og andre arter.

Geir Huse fra Havforskningsinstiuttet, styreleder i Pelagisk Forening og fisker Kristian Sandtorv og stortingsrepresentant fra FrP Bengt-Rune Strifeldt tar debatten ledet av Øystein Hage fra Fiskeribladet.

Velkommen om bord!