Publisert: 26. jun. 2026

Høringssvar om fiskeritillatelser og fordeling av strukturgevinst

Pelagisk Forening har levert sitt høringssvar om fiskeritillatelser og fordeling av strukturgevinst.

Foreningen mener at forvaltningen bør prioritere arbeidet med strukturtilbakefall, og at nødvendige justeringer bør gjøres innenfor dagens forskrifter. Andre regelendringer bør settes på vent til oppfølgingen av strukturtilbakefallet i Kvotemelding 2 er fullført.

Pelagisk Forening mener at konsekvensene av de tre foreslåtte alternativene for håndtering av strukturgevinst ikke er godt nok utredet på gruppenivå, og for næringen som helhet. Det er derfor vanskelig å konkludere med hvilken modell som er best egnet. Dette må også ses i sammenheng med at Stortinget har slått fast at kvotetak og eierskapsbegrensninger skal ligge fast. Næringen og forvaltningen må forholde seg til dette.

Som et alternativ foreslår vi at strukturgevinst tildeles som avtalt, også når dette innebærer at enkelte fartøy overstiger kvotetak eller eierskapsbegrensninger. Fartøy som bryter kvotetaket og eierkonsentrasjon kan enten selge, eller beholde det overskytende, men da uten å fiske på det. I slike tilfeller fordeles det overskytende tilbake til gruppen. Med et slikt alternativ overholder man reglene om kvotetak og eierkonsentrasjon på fartøynivå. Fartøyeierne har fleksibilitet til å avhende det som eventuelt overstiger kvotetaket. Men rederiene står også fritt til å beholde det i påvente av at man går under kvotetak, eller i påvente av å finne en selger til kvantum. Dette ivaretar både Stortingets vedtak og behovet for fleksibilitet i flåten.

Uavhengig av alternativ må en finne en løsning som ivaretar kvotetak, samtidig som en ivaretar grupper med få fartøy med de utfordringer det medfører. Det bør også vurderes om man skal endre kvotetak i kyst slik at det blir fast.

Om strukturgevinst skal være egen kvotetype avhenger av alternativ og kombinasjon av løsninger som velges, og må sees gruppe for gruppe.