Publisert: 8. jun. 2018

Å spare seg til fant

Marked må bygges, utvikles og vedlikeholdes. Ikke en gang Coca Cola eller andre merkevarer som har tilnærmet verdensherredømme hviler på laurbærene. - Og kanskje det er nettopp derfor de har et verdensnavn?

Så hvorfor skal markedsføringen av pelagisk fisk legges nesten brakk? De som sier det er dyrt å drive markedsføring, må huske hva kostnaden er når man ikke markedsfører. Det er å spare seg til fant.

Vi er derfor helt enig i Sildelaget sine innvendinger mot kuttene i markedsavgiften til Norges Sjømatråd..

I høringssvar har vi gitt utrykk for dette. I årsmeldingen vår var daværende styreleder Jonny Lokøy ute og advarte mot utviklingen og sa at godt markedsarbeid gir høyere etterspørsel og høyere pris. Sjømatrådet må få styrket arbeidet sitt i salg av pelagiske arter, ikke kuttet.

Sjømat fra Norge har opparbeidet seg både status og en solid plass i markedet. Vi frykter ytterligere kutt i markedsavgiften til Sjømatrådet vil få negative utslag . Verdien på både sild og makrell synker, og mens «Sjømatrådet tilpasser seg sine nye rammebetingelser» så risikerer pelagisk næring å tape store summer og andeler i våre beste markeder.

Statssekretær Veronica Pedersen sier det er gjort en helhetlig vurdering. Da parkeres fiskeflåten på sidelinjen. Deres protester er ikke tatt høyde for i kuttene til Sjømatrådet. Hun sier også at Sjømatrådet må få tid til å tilpasse seg. Det ble ikke gitt tid til tilpassing da markedsavgiften ble redusert i første omgang. Og mens Sjømatrådet tilpasser seg, så driver konkurrentene våre og markedet og tilpasser seg hverandre.

Vi kan levere sunn, god og bærekraftig mat til millioner av mennesker i hele verden. Men vi er ikke de eneste som kan det. Likevel kutter norske myndigheter i markedsføringen av pelagisk fisk. Pelagisk Forening er som Norges Sildesalgslag hoderystende uenig i dette.

Sjømatrådet må styrke arbeidet med salg av pelagisk fisk. Da må markedsavgiften økes. Og når en næring ber om å få betale høyere avgift, da bør styresmaktene forstå at det er alvor.