Publisert: 28. apr. 2017

Høringssvar Eidesenutvalget- inngåtte avtaler må holdes

Eidesenutvalget mener at dersom kvotesystemet effektiviseres i tråd med flertallets forslag, bør det innføres en form for innkreving av ressursrenten i fiskeriene.

Pelagisk Forening er ikke enig i store deler av utvalgets forslag til hvordan kvotesystemet skal effektiviseres. Pelagisk Forening støtter derfor ikke innføring av innkreving av ressursrente.

Det er særlig utvalgets forslag vedrørende «langsiktig kapasitetstilpassing», omgjøre dagens strukturkvoter til tidsuavgrenset, som foreningen mener er lite fremtidsrettet. Forslaget strider mot både Stortingets og næringens forutsetning, at strukturkvoter skal falle tilbake til de respektive fartøygruppene når avtalt tid utløper. I St.meld. nr. 21 (2006–2007) er det forutsatt at strukturgevinsten blir refordelt innad i fartøygruppen etter utløpet av tidsperioden. Strukturgevinsten kan da bli en del av samtlige fartøyers grunnkvote. Tidsbegrensingen handlet med andre ord om at effektiviseringen skulle komme flere til gode, ikke bare de fartøyene som på et gitt tidspunkt var i posisjon til å gjøre slike investeringer.

Strukturkvoteordningen for havfiskeflåten hadde ikke tidsbegrensning i perioden 2005-2007, mens strukturkvoteordningen for kystfiskeflåten ikke hadde tidsbegrensning før 2007. Med unntak av dette var det det kjent for alle at strukturkvotene var tidsbegrenset da de ble kjøpt.

Det var en del av grunnlaget for rederiers daværende investeringer. Både for rederier som valgte å strukturere, og for rederier som valgte å avstå.

Deler av næringen påstår at det medfører usikkerhet at gjeldende inngåtte strukturavtaler ikke kan forlenges utover det avtalte. En eventuell endring er til rederiene sin fordel, men det er ingen «usikkerhet», slik som det blir påstått i stadige innspill til politiske myndigheter. Det er ikke en «usikkerhet» at inngåtte avtaler må holdes. Tvert i mot medfører det stabile rammebetingelser at avtaler holdes.

Ressursrenten bør fortsatt tilfalle kystsamfunnene, slik som det er i dag. Ressursrenten bidrar til å sikre sysselsetting og verdiskapning langs kysten, i form av et stort antall fartøy, med tilhørende lokale servicebedrifter og viktige ringvirkninger i lokalsamfunnene.

Pelagisk Forening mener at dersom det blir langt færre aktører enn det er i dag, er det betimelig å diskutere en form for innkreving av ressursrente i fiskeriene. Per i dag er ikke situasjonen slIK.

Les hele høringssvaret her.